tiistai 8. joulukuuta 2015

voimansiirtotekniikka 2: Kaksoismassavauhtipyörä

-Miksi kaksoismassavauhtipyörää käytetään?

 Kaksiosaisen rakenteen vuoksi kampiakselista peräisin olevat vääntövärinät tasaantuvat tehokkaammin kuin tavanomaisella vauhtipyörällä. Tämän vuoksi sen etuja ovat esim. se että moottoria pystytään käyttämään suurilla vaihteilla pienemmillä kierroluvuilla ilman värähtelyjä joka on eduksi vaihteiston kestävyydelle, mikä on myös edullisempaa polttoaineen kulutuksen kannalta.


 

- Miten kaksoismassavauhtipyörä eroaa tavanomaisesta vauhtipyörästä?
-Kaksoismassapyörä vioittuu kiinteää vauhtipyörää herkemmin, mutta kaksoismassavauhtipyörän kanssa kampiakseliltatuleva väntömomentin värähtely vähenee, ja sillä voidaan käyttää moottoria suuremilla vaihteilla pienemillä kierrosluvuilla, toisinkuin kiinteällä vauhtipyörällä


- Miten viallinen kaksoismassavauhtipyörä "oireilee" ajossa?

Ensimmäinen ''oire'' on tyhjäkäynnillä kuuluva kolina, joka vaimenee kytkintä painaessa. Liikkeelle lähdettäessä hyytyy. Myös kytkimen luisto kertoo rikki menevästä kaksoismassavauhtipyörästä.


- Mitä tapahtuu, jos kaksoismassavauhtipyörän tilalle vaihtaa kiinteän vauhtipyörän?

Ajo muuttuu epätasaisempaa ja kampiakselilta tuleva vääntömomentin värähtely lisääntyy.


- Miten tarkistat kaksoismassavauhtipyörän kunnon, jos vaihteisto on irroitettu?
siitä täytyytarkastaa, hammaskehä, jousitukset, väljykset, kitkapinnat, ja ulkoinen tarkastus, ettei värjäymiä ja merkkejä esim. ylikuumenemisesta yms.


- Miten kaksoismassavauhtipyörä asennetaan moottoriin?

Tässä tarvitsee ottaa huomioon valmistajan ohjeet kiinnitykseen, oikeanlaisilla pulteilla kampiakseliin.




Blogi tehty yhdessä minkan ja sarissan kanssa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti