tiistai 8. joulukuuta 2015

Automaattivaihteisto

-miten ns. perinteinen automaattivaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?


  • Perinteisessä automaattivaihteistossa moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörältä öljyn välityksellä turbiinipyörälle, mistä voima siirtyy seuraavaksi hammaspyörävaihteistolle.
  •  Perinteinen automaattivaihteisto koostuu momentinmuuntimesta, kahdesta planeettavaihteesta sekä monipuolisesta hydrauliikkapiiristä, mikä kytkee vaihteet päälle

-Miten toimii DSG-vaihteisto ja mikä on sen perusrakenne?

  •   DSG-automaattivaihteisto on volkswagenin käyttämä kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on sähköisesti ohjattu ja varustettu kahdella kytkin akselilla, toinen parittomille vaihteille ja toinen parillisille vaihteille. Ajo on melkein katkotonta koska seuraava vaihde on jo kytkettynä valmiiksi seuraavaa vaihtoa varten. DSG-vaihteistossa ei ole perinteistä momentinmuunninta.

 Miten toimii CVT- vaihteisto ja mikä on sen perusrakenne

   CVT on portaaton automaattivaihteisto, missä teho välitetään metallihihnallisella variaattorilla. Metallihihna on kahden kartion välissä joiden etäisyyttä säätämällä saadaan hihnan nopeus kasvamaan ja pienenemään eli välityssuhde muuttuu. Vaihteistossa on siis loppumaton määrä välityssuhteita suurimman ja pienimmän välillä. CVT-vaihteisto on perinteistä vaihteistoa taloudellisempi koska se on yksinkertaisempi ja käyttää välityssuhdetta tehokkaasti hyväkseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti