tiistai 8. joulukuuta 2015

Nelivetojärjestelmä

- Miksi 4- vetojärjestelmässä on keskitasauspyörästö?
   
keskitasauspyörästöllä mahdollistetaan jatkuvan nelivedon kayttö, aiheuttamatta vaihteistolle ylimääräistä rasitusta ja turhaa renkaiden kulumista.

- Miten toimii Torsen-, visko- ,Haldex- , ja kiinteä keskilukko?

Torsen toimii täysin mekaanisesti. toiminta perustuu kierukka- ja hammaspyörien toimintaan. Voima kytkimeen tulee moottorilta ns. putkiakselin kautta tasauspyörästön kuorelle, joka pyörittää kierukkapyöriä. Nämä kierukkapyörät jakavat voiman etu- ja taka-akselin välillä ja ovat yhteydessä toisiinsa hammaspyörien avulla. Jos toinen akseli yrittää pyöriä toista nopeammin, hammaspyörät välittävät voimaa hitaammin pyörivälle akselille.

vetävien pyörien alkaessa luistaa syntyy viskokytkimen lamellien välillä nopeus ero, jolloin kytkin alkaa välittää voimaa silikooniöljyn avulla.

haldex-kytkin toimii tulevan ja lähtevän akselin nopeuksien eron aikaan saamalla öljynpaineella, joka yhdistää monilevykytkimen toimintaan.

tasauspyörästö lukitaan tasauspyörästön koteloon jolloin ei pääse syntymään nopeus eroa


-Mitä osaat kertoa 4-veto auton huollosta?
4-veto auto huolletaan kuon normaali 2-veto auto mutta huollon lisäksi nelivetoon vaihdetaan perä sekä tasauspyörästön öljyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti