- Miksi 4- vetojärjestelmässä on keskitasauspyörästö?
keskitasauspyörästöllä mahdollistetaan jatkuvan nelivedon kayttö,
aiheuttamatta vaihteistolle ylimääräistä rasitusta ja turhaa renkaiden
kulumista.
- Miten toimii Torsen-, visko- ,Haldex- , ja kiinteä keskilukko?
Torsen toimii täysin mekaanisesti. toiminta perustuu kierukka- ja
hammaspyörien toimintaan. Voima kytkimeen tulee moottorilta ns.
putkiakselin kautta tasauspyörästön kuorelle, joka pyörittää
kierukkapyöriä. Nämä kierukkapyörät jakavat voiman etu- ja taka-akselin
välillä ja ovat yhteydessä toisiinsa hammaspyörien avulla. Jos toinen
akseli yrittää pyöriä toista nopeammin, hammaspyörät välittävät voimaa
hitaammin pyörivälle akselille.
vetävien pyörien alkaessa luistaa syntyy viskokytkimen lamellien
välillä nopeus ero, jolloin kytkin alkaa välittää voimaa silikooniöljyn
avulla.
haldex-kytkin toimii tulevan ja lähtevän akselin nopeuksien eron
aikaan saamalla öljynpaineella, joka yhdistää monilevykytkimen
toimintaan.
tasauspyörästö lukitaan tasauspyörästön koteloon jolloin ei pääse
syntymään nopeus eroa
-Mitä osaat kertoa 4-veto auton huollosta?
4-veto auto huolletaan kuon normaali 2-veto auto mutta huollon lisäksi nelivetoon vaihdetaan perä sekä tasauspyörästön öljyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti