tiistai 30. joulukuuta 2014

sähkötekniikan perusteet 1 tehtävä 4

 Luettele kolme tyypillisintä käynnistinvian ilmenemistapaa.

-Käynnistin ei pyöri/pyörii liian hitaasti.
-Käynnistin ei pyöritä moottoria,




2. Missä todennäköisimmin on vika, kun käynnistin ei pyöri kunnolla ja valot samalla himmenevät huomattavasti?
-Akun jännite on pudonnut huomattavan alas.


3. Miten käynnistimen vapaakytkimen luisto käynnistettäessä ilmenee?
-Moottori pyörii kehnosti tai ei ollenkaan käynnistettäessä.




4. Miksi akun kunto ja varaustila on tarkastettava ennen käynnistinpiirin mittauksia?
-Akun varaustila vaikuttaa käynnistysjännitteen ja virran mittaustuloksiin.




5. Mitä vikoja käynnistinjärjestelmästä pyritään löytämään jännitehäviömittauksilla
-Tarkistetaan akun napojen, maadoituksen, solenoidin ja sähkömoottorin toimivuus.


6. Kuinka paljon jännitehäviö saa enintään olla käynnistimen maattopuolen mittauksessa, jos käynnistimen ottama virta on 300 A?
- Jännitehäviö saa max olla 0,5V-0,7V




7. Miksi akun maadoituskaapeli on irroitettava ennen käynnistimen irroitusta?
- Siks että ei käynnistimelle tule enää virtaa ja ettei tule oikosulkua starttimoottoria irroittaessa.




8. Mitä tarkastuksia teet puretun käynnistimen osille?
-Tarkan: Päätyosien ja hammaspyörän sisällä olevien laakerihelohen kunto, käynnistyshammaspyörän ja vapaakytkimen kunto, vauhtipyörän hammaskehän kunto, hiiliharjojen kunto sekä ankkurin kunto.




9. Mitä on otettava huomioon käynnistimen hiiliharjojen uusinnassa?
-Hiiliharjojen pituuden tulee noudattaa annettuja ohjearvoja.


10. Mitä on varottava käynnistimen osien pesussa?
-Osien puhdistamisessa on oltava tarkkana ettei käytä voimakkaita liuottimia etteivät kestomagneetit lähde irti liimauksistaan.




11. Mitä merkitystä on oikealla siirtoreleen toimintaliikkeen pituudella?
-Jos toimintaliike on liian pitkä, käynnistimen hammaspyörä voi vaurioitua. Jos puolestaan toimintaliike on liian lyhyt, hammaspyörä ei kytkeydy kampiakselin vauhtipyörälle.




12. Mitä on otettava huomioon käynnistimen lukkoonjarrutuskokeessa?

- Lukkoonjarrutuskokeessa käynnistin kuumenee voimakkaasti, joten kuormitusta ei saa jatkaa kuin muutamia sekunteja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti